Linselus


Linselus:
Faktisk var jeg stoppet med at lave linsedeller, da jeg ligesom havde accepteret, at mestring af disse var forbeholdt en lille udvalgt gruppe, hvori jeg ikke var medtaget. Heldigvis fik VeganMisjonen mig på andre tanker. Jeg havde brug for en grundopskrift for at få lømlerne til at hænge sammen uden æg, og hendes var virkelig god. Krydringen er dog ændret en smule. De er relativt hurtige at lave, men dejen skal dog helst have lov at trække i et kvarters tid inden stegning.




Det skal du bruge:

1,5 dl. røde linser.
5 dl. bouillon.
1 dl. soltørrede tomater i olie, drænet for olie og hakket,.
½ dl. havregryn.
2 fed hvidløg, finthakket.
1 tsk. paprika (jeg brugte en middelstærk).
1 tsk. stødt spidskommen.
3 spsk. kikærtemel (andet mel kan også bruges, men få nu fat på det kikærtemel!).
Salt og lidt peber.

Kog linserne i ti minutter i bouillon. De skal være kogte, men ikke udkogte. Hold øje med dem, det går hurtigt. Dræn for bouillon og hæld i en skål. Mix med de øvrige ingredienser.
Lad linserne trække i ca. 15 minutter.

Tril en kugle på størrelse en valnød. Massen er meget løs, så du bliver nødt til at trykke sammen. Prøvesteg en lus på panden i lidt olie. Falder kuglen fra i hinanden, enten under trilning (det er et ord!) eller stegning, tilsæt da lidt ekstra mel. Steg indtil skorpen er sprød og lysebrun hele vejen rundt. Ryst panden nu og da for en jævn stegning og en rund lus!

Du kan også:
  • Bruge andre krydderier - og evt. oliven sammen med eller i stedet for soltørrede tomater (konsistensen skal evt. justeres).
  • Bruge dem i en sandwich/pita/rulle, hvilket jeg har tænkt mig i morgen!
(Jeg har fjernet opskriften på blåbærketchup. Den er fra kogebogen "Color Me Vegan" af Colleen Patrick-Goudreau.)

3 shout-out(s):

Piskeriset sagde ...

Blåbærketchup - det lyder usædvanlig spændende! Meget inspirerende :-)

Buddhas Brownies sagde ...

Jeg bed også med det samme mærke i denne opskrift :D Faktisk er det jo en helt klassisk sur/sød-smag, som vi kender det fra chutney og diverse saucer. Bare meget smukkere! :D

Jeg var lige inde op din blog... Den ser dælme også spændende ud og med nogle gode eksperimenter...

Piskeriset sagde ...

Ja, farven er fantastisk!

Og tusind tak for dine pæne ord :-)

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...