Peanut/chili-dip.

Kæresten og jeg var på togtur. På alle togture over 13 minutter skal man have mad med!!
Så jeg ville liiiiiiige smække nogle ruller sammen til turen, hvilket dog resulterede i, at vi først nåede afgangen efter den planlagte. Jaja...

Jeg har lavet ruller før, men jeg har ikke villet blogge om det, før jeg fik bikset en dip sammen, jeg var tilfreds med. Det synes jeg er lykkedes nu.

Det skal du bruge:
1 spsk smooth peanutbutter (jeg brugte den fra Urtekram)
1 rød chili uden kerner.
1 tsk hakket ingefær
3-4 fed hvidløg (eller 1 minihvidløg)
1 spsk citronsaft.
2-3 spsk sojasauce
1 dl. vand.

Sådan gør du:
Smadr hvidløg, ingefær og chili efter bedste evne!
Smid det i en lille gryde med peanutbutteren, Lad det få lidt varme.
Tilsæt sojasauce og citronsaft.
Tilsæt vandet, og rør indtil saucen er ensartet.

Brug dem til ris eller pasta som den er nu, eller køl den af, og brug den til de friske ruller eller grøntsagsstave.

 
Rullerne fyldes HELT efter din fantasi! Det vigtigste er, at det skal være SPRØDT!
Her er de rullet med spidskål samt gulerødder og zuchini i juliene.

12 shout-out(s):

Jens sagde ...

Du er godt nok MEGET kreativ. Når jeg sammenligner med mit eget mad, så virker det pludselig lidt almindeligt og lidt kedeligt. ;)

Indica sagde ...

Det ser vildt lækkert ud, jeg skal helt sikkert lave den dip i en raw version med mandelsmør. Tak for inspirationen :D

Buddhas Brownies sagde ...

Jeg takker og bukker.

Jeg er inde i en rigtig god rytme, hvor jeg udvikler mig meget kulinarisk. Det er jo fantastisk... Til gengæld kan jeg ikke finde ud af at lave vegedeller (endnu), så jeg glæder mig til at smage dine Jens :D

Fedt Indica, det glæder jeg mig til at smage, når du får lavet opskriften færdig :D
Er sojasauce raw?

Kilroy sagde ...

Nøj for en bette madpakke ;)
Tag den DSB !!!!!

Indica sagde ...

Sojasauce er ikke raw - ikke teknisk. Men de fleste raw foodies jeg kender bruger enten tamari eller shoyu :)

Luna sagde ...

Nu har jeg fået købt smooth peanutbutter fra Urtekram (så den kan komme til at smage præcis lige som den du lavede!) - og jeg GLÆDER mig til fråde denne skønne dip igen. Nå ja... Jeg bør nok overveje at lave et eller andet til den også. ;)

Buddhas Brownies sagde ...

Ja, en god hjemmelavet madpakke er nu engang noget mere værd, end hvad DSB sælger af tørt brød og majonæsesmurte sandwiches :)

Cool, Indica... Jeg forventer som sagt opskrift :) Og smagsprøve når jeg kommer hjem?

@Den smukke fuldmåne: JA, du har jo prøvesmagt den. Jeg glæder mig til at se, hvad du bruger den til :)

Anonym sagde ...

Mmmh thumbs up for den sovs/dip, den var virkelig god :)

Anonym sagde ...

Hvad er det du har pakket grøntsagerne ind i?:)

Buddhas Brownies sagde ...

Ups... Jeg har vist forsømt Buddhas Brownies lidt, mens jeg har været i Tanzania.
Mange tak, jeg er glad for, at du kunne lide den :)

Grøntsagerne er pakket ind i rispapir. Det kan købes i asiatiske butikker.

Rullerne kaldes også vietnamesiske forårsruller, hvis det kan være til nogen hjælp. Held og lykke med projektet. :)

Marian N. Larsen sagde ...

Mums hvor ser de lækre ud! Jeg skal helt klart teste saucen for jeg ELSKER rice paper rolls, men plejer faktisk bare at dyppe i sweet chili sauce....

Tak for inspiration og en god blog!

KH Marian

Buddhas Brownies sagde ...

Mange tak for rosen.

I aftes lavet jeg en dip der mindede lidt om, men uden ingefær - og med et skud appelsin.
Lidt brød dyppet heri, og bagefter i dukkah.
Opskrift følger snart - skal lige have skrevet mål op og taget billeder.

Glæder mig i øvrigt til at komme hjem og lave ruller igen. Rispapir hænger ikke ligefrem på træerne her i Tanzania.

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...