All-round chilisauce

Denne chilisauce er rigtig nem at lave, og egner sig glimrende til al slags asiatisk og mexikansk mad. Den er helt fantastisk sammen med pakoras (eksempelvis med denne opskrift med ramsløg, hvor den harmonerer rigtig godt med den syrlige tamarind-chutney).
Til pizza, falaffel og andet middelhavsmad, ville jeg dog formentlig bruge en udgave med mindre sukker - og måske soltørret tomat. Hvem ved - måske det kommer på bloggen på et tidspunkt...

Lav den gerne 1-2 dage før den skal bruges.

7-pod - verdens stærkeste chili.
Til ca. 2 dl. sauce:
1 skalotteløg
1 spsk. sambal oelek
1 knsp. - ½ spsk. røget paprika (der er stor forskel på, hvor kraftig smagen er i de forskellige mærker)
2 spsk. sukker (giver en semi-sød sauce - tilsæt sukker efter ønske)
1 tsk. salt.
1,5 dl. vand + 1 spsk. majsstivelse (rystes sammen til en jævning)
Lidt olie.

Start med at hakke skalotteløget fint. Sauter det i olien ved svag varme, og tilsæt efter 1-2 min. sambal oelek (hold ikke hovedet lige over gryden, da dampen er ret stærk!).
Steg videre et par minutter, og tilsæt vand og majsstivelse.
Sænk varmen til svag og lad saucen koge et par min.
Tilsæt de øvrige ingredienser og smag til.

Afkøl i køleskab, og lad helst saucen trække en dag eller to inden brug.


Efter et par dage bliver saucen meget tyk. Ønskes en tyndere konsistens, røres der blot lidt vand i.

1 shout-out(s):

Henrik Harder sagde ...

Kære Buddhas Brownies,

Jeg beklager, at jeg skriver det her som en kommentar: Jeg har forsøgt at kontakte dig, men har ikke kunnet finde kontaktoplysninger her på bloggen. Du er blevet nomineret til FDB's konkurrence, Danmarks bedste madblogger. Den kan du læse mere om her: www.viskalspise.dk/madblogger

Jeg ville gerne kontakte dig for at høre, om du vil være med i konkurrencen. Du kan læse det brev, jeg gerne ville have sendt dig her: http://www.fdb.dk/Medieliste/Download/Dokumenter/nominering.pdf

Du må endelig slette kommentaren, hvis du har lyst.

Mvh
Henrik Harder, FDB

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...